16 Nisan 2010 Cuma

Çin ticaret açığı vermiş!

Benim Source: The Economist April 15, 2010

Çin altı yıl sonra ilk kez Mart 2010'da dış ticaret açığı vermiş! Bunu the Economist gibi ciddi bilinen bi yayın bile, kısmen de olsa "artan commodity fiyatlarına" bağlamış.
Esasen pek dillendirilmeyen asıl gerekçe ise, rezerv para birimine olan güvensizliktir. Çin daha fazla dolar biriktirmemenin yolunu, yaptığı ihracak karşılığında yeşil boyalı kağıtlar yerine daha reel hammaddeler satın alarak bulmuş! Bir nevi barter yani! Hatta elindeki yeşil kağıtları da her türlü hammadde alarak harcamaya çalışıyor, gayet akıllıca bir kararla. Bu şekilde ihracatı karşılığında elinde yeşil boyalı kağıtlar biriktirmek yerine altın, gümüş, bakır çinko... gibi kokmaz, bulaşmaz, değeri sıfırlanamaz, hatta reel anlamda değer kaybetmez hangi hammadde varsa, Allah ne verdiyse onları biriktiriyor. zaten onlar yarın üretim yapmak için fabrikalarına lazım. Sadece biraz depolama sorunu oluyormuş ama yeşil kağıtların yarın birden pul olması riski dikkate alındığında önemli bir maliyet denemez ona da!
Bu şekilde davranarak Çin bir taşla iki kuş vurmuş oluyor. Dış ticareti fazlası verdiği için ABD'nin "Renminbi'yi değerlendir de biz açığımızı kapatalım, yoksa kendimiz beceremiyoruz" baskılarından da "bak ben de açık veriyorum, demek ki ticarek hadleri benim lehime değil" mazeretini üretme şansına da kavuşuyor!



Clicky Web Analytics Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 United States License.