17 Temmuz 2009 Cuma

İsveç'in "eksi" faizi

Geçenlerde İsveç MB'nın faiz oranlarını (eksi) -0.25'e indirdiğinden bahsemiştim. The Economist'ten okuduğum o habere bizim medyada tek değinen kişi gördüğüm kadarıyla A. S. Akat olmuş. Vatan'da 12. Temmuz 09 tarihli yazısının sonunda bi paragraf bu konuya ayırmış:

http://haber.gazetevatan.com/haber.vatan?detay=Sicak_gun_yazisi&Newsid=248305&Categoryid=4&wid=8

"Eksi faiz görüldü.
Geçen hafta İsveç Merkez Bankası fonlama faizini çeyrek puan indirerek yüzde 0.25’e çekti (bizde yüzde 11.25). Fazla ilgilendiğimi söyleyemem. ABD, Japonya, İsrail, vs. başka ülkeler de faizi fiilen sıfırlamıştı. Devamını The Economist’in son sayısından öğrendim. Borçlanma faizi ise yüzde - 0.25 olmuş (bizde yüzde 8.75). Doğru okudunuz; eksi işareti var. İsveç Merkez Bankası kendisine borç veren bankalardan faiz istiyor. Düşük ama olsun...Neden eksi boçlanma faizi? Amacı bankaları özel kesime daha fazla kredi vermeye teşvik etmek. O nedenle kaynaklarını Merkez Bankası’na getirenlere ceza kesiyor. Yani parayı bana değil kredi isteyenlere ver diyor. Tefsirini sizlere bırakıyorum. "

Bana göre İsveç MB'nin bu kararı üzerinde konuşmaya, iktisat teorisi açısından uzun uzun tartışmaya değer bir gelişme ama nedense gündeme bile giremedi. Kimsenin haberi olmadığı için mi acaba? Yazık.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Clicky Web Analytics Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 United States License.